lördag 24 juli 2010

Snop(p)et fynd i Motala

Tack vare det planerade dubbelspåret mellan Motala och Mjölby görs flera arkeologiska utgrävningar längs sträckan. Vid Verkstadsvägen och Strandvägen i Motala har det grävts i flera år nu och man har gjort mängder med fynd från järnålder och stenålder. Nu har man grävt ner sig till äldre stenålder och hittar bland annat flinta, djurben och ljusterspetsar som är mellan 6000 och 8000 år gamla. Självklara fynd från en boplats vid vatten. Men så i förra veckan hittade Sara Gummesson ett bearbetat horn som hade en skojig och annorlunda form som helt klart påminner om en manlig kroppsdel.

Man kan ju alltid spekulera i vad detta horn använts till, om det hade något cermoniellt syfte eller om någon bara haft lekfull fantasi när denne hittade ett bra ben att knacka flinta med? Som dildo betraktat är väl storleken - 12 cm lång och 2 centimeter tjock -lite i klenaste laget!

Tillägg: Ja, jag vet att jag är sent ute att blogga om detta fynd. Men jag har tappat mitt trådlösa internet på min dator och kan för mitt liv inte hitta det igen!

1 kommentar:

Mats sa...

Så snop(p)et.. hihihi