söndag 15 augusti 2010

Tragedi för 200 år sedan

När man släktforskar stöter man ibland på händelser som man inte hade en aning om. Som idag när jag försökte hitta en snickargesäll och hans föräldrar i Uppsala. Det blev till att plöja sida upp och sida ned i dödboken och det var då jag hajade till den 30 juli 1797. Där står nämnligen 20 personer uppradade som drunknade genom en olyckshändelse som skedde vid vindbron vid Uppsala Kungsäng. Vad hände där? Om man bor i Uppsalatrakten kanske man hört talas om det. Jag googlade och fick två träffar, bland annat denna blogg.

Det som hände var alltså att brukspatronen vid Ultuna gård, Anders Haars, ville ha hjälp med höskörden på Kungsängen som ligger vid Fyrisån. Som tack skulle folket få släppa sina kreatur på bete efter bärgningen av höet. Höbärgning brukade vara festliga tillställningar förr. Det blev förmodligen en anstormning av människor och vindbron över ån började sjunka. Man förstår paniken, de flesta var antagligen inte simkunniga. 16 stycken av de omkomna var kvinnor, den yngsta 14 den äldsta 61 år. De andra fyra var en 14-årig pojke, två unga män i 20-årsåldern och en äldre man på 72.
Det underliga är att det på minnesstenen står att 19 personer drunknade och inte 20 som i dödboken. Det är i alla fall en tragedi som berör än idag.

Rättelse: Personen som var 72 år var också en kvinna! Såg nu att det faktiskt står Lars Upgrens änka. På 1700-talet är det vanligt att gifta kvinnor inte nämns med namn utan bara som hustru eller efter mannens död som änka. Inte ens i födelseböckerna nämns modern vid namn vilket inte är roligt för en släktforskare.

1 kommentar:

Scibo sa...

Hej Cattis
Jag såg att du kommenterat på min blogg och jag skrev ett svar men jag tänkte att jag kan svara här också.

Den felande siffran kan bero på att jag återberättade fritt och på skylten står det faktiskt drunknade och inte omkom. Någon dog kanske av andra orsaker i samband med olyckan. Om det är fallet så är det minst sagt ofint att utelämna personen.

jag kommer att ha detta i åtanke och får jag chansen så skall jag frågan dem som ordnade skylten.