måndag 14 februari 2011

Facebook kommer att radera alla som inte är aktiva - eller inte

På Facebook florerar många typer av kedjebrev. Jag blir lika förvånad varje gång att folk går på dessa. Speciellt vuxna människor. Som detta:



Hej
Facebook har Nyligen Blivit Mycket överfullt, det har många medlemmar klagat över Att Facebook Håller på Att bli Mycket långsamt. Uppgifter Visar Att orsaken är att det finns för många icke-aktiva Facebook medlemmar och å Andra Sidan Också Många nya Facebook-medlemmar.

Vi kommer Att Skicka det här Meddelandet runt för Att se om medlemmarna är aktiva eller inte. Om Du är aktiv Skicka detta till Minst 15 Andra användare. Använda kopiera + klistra in för Att skicka vidare och visa att du Fortfarande är aktiv. * De som inte Skickar meddelandet Inom 2 veckor kommer Att tas bort utan tvekan för Att skapa mer Utrymme*

Skicka detta meddelande till alla dina vänner och visa mig Att du Fortfarande är aktiv annars kommer du att raderas.

Grundare av Facebook,
Mark Zuckerb


Jag vad ska man säga? Skulle Facebooks grundare skriva kedjebrev som människor ska skicka vidare till minst 15 vänner? Skulle brevet dessutom vara fullt av grammatiska fel (brevet ovan innehåller ovanligt lite fel till skillnad mot andra versioner)? Skulle Fejjan bli långsamt på grund av icke aktiva användare som kanske bara har lagt upp namn och bild? Det är väl snarare de som är aktiva som skulle sega ner Facebook genom sitt spelande på till exempel Farmville och genom att dela med sig länkar till höger och vänster.

Det är lite roligt att folk går på sådant. Men lite skrämmande också att människor tror på allt de läser eller ser på TV. Jag var också ganska naiv förr. Men sedan jag pluggade på Kulturvetarlinjen, där vi bland annat fick lära hur lätt man kan manipulera via media, så är jag alltid mycket skeptisk till allt jag ser och hör. Var lite skeptiska ni andra också. Tänk så här: Vem har skrivit/filmat? Varför, vad vill man? Är det trovärdigt? Verkar det otroligt så är det säkert otroligt. Låter det för bra för att vara sant så är det just det - för bra för att vara sant alltså!

1 kommentar:

Mats sa...

Så du säger att jag inte kommer att vinna MASSOR av pengar när jag nu sänt vidare kedje mejlet till 378 vänner inom 3 minuter..? ;)