söndag 15 maj 2011

Finalen i ESC 2011

Så är den mest svårtippade finalen i ESCs historia över. Att Azerbajdzan skulle vinna hade jag inte kunna gissa. Jag gillar låten men tycker inte att sånginsatsen var bra, men snyggt på scenen. Att Italien skulle komma tvåa är jag ännu mer förvånad över, tydligen jurryns favorit. Sveriges tredjeplats var mer väntad, liksom Danmarks femteplats. Ukrainas fjärdeplats beror väl bara på den häftiga sandkonstnären för låten kommer man inte ihåg. Min kommentar om Bosniens sjätteplats: Bosnier i alla länder förenen eder! Greklands sjundeplats är helt oförtjänt högt upp. Irland borde kommit högre upp än åtta - men det är ju en hata eller älska låt. Georgiens nionde plats är alldeles för högt upp också - bra låt men gaaaaapig sång. Tysklands tiondeplats vad jag trott - snyggt framträdande men ingen refräng.
Övriga femton låtars placeringar är också rätt konstiga enligt mig. Finland borde vara bland de tio översta, inte 21:a. Är förvånad över engelska Blues 11:e plats - deras framträdande var hemskt och förstörde en bra låt totalt. Precis som Ungerns scenframträdande förstörde finalens bästa låt ( Aftonbladets Markus Larssons kommentar: det svänger lika mycket som en gipsad fot!) - men jag tycker ändå den förtjänade komma högre än 22:e. Frankrikes operatenor kom på 15:e plats - skitsnygg LEDbakgrund, skitdålig sånginsats (pardon my french!). Estlands Rockefeller Street-låt och Schweiz Nanananana-låt tog de två sistaplatserna - de tillhörde de favorittippade. Moldaviens förrymda, trädgårdstomtar kom på tolfte - ungefär som väntat. Ryssland kom först på sextonde - rätt och lagom. Danny gav de svenska poängen i tv (tolvan till Irland, tian till Danmark), ska han representera Sverige nästa år?
För övrigt är det intressant att alla länder utom Tyskland, Schweiz, Estland, Serbien och Ryssland (jippi) fick tolvor, Bosnien fick flest medans Sverige fick poäng av flest länder. Semifinal 1 vanns förvånande nog av Grekland med Azerbajdzan som tvåa. Semifinal 2 vanns stort av Sverige med Danmark som tvåa och Irland först som nia - ja trodde att Irland vann där!
Nu är det slut med alla schlagerinlägg för i år. Är rätt less på det nu. Funderar att nästa år inte bry mig ett dugg om ESC utan bara se finalen utan att veta något i förväg. Undrar om jag lyckas med det?

1 kommentar:

Mats sa...

Du kommer inte att lyckas! Håller med om frankrikes bidrag. Han måste varit supernervös för fy va´dåligt det var!!
Vem som helst men INTE Danny!! Han påminner mycket om russias bidrag och vi behöver inte ha en så´n varje år..! Besviken på Finlands placering, mitt topp tippade bidrag..