fredag 28 maj 2010

ESC semi 2 eller hoppsan så det kan gå

Så ESC 2010 blev ett historiskt år för Sverige precis som jag anade. Ingen final för stackars Anna. Jag såg alla bidragen igår men orkade inte vänta in resultatet av röstningen. Men jag anade som sagt att rubrikerna i Aftonblaskan idag skulle vara "Schlagerfiaskot" och "Avgå Björkman". Men för sjutton det är väl inget att gråta över, det var vår tur (eller otur) att åka ut nu.

Synd om lilla Anna dock, men det var inte hennes fel alls. Lite darr på rösten i början men det var ju hur det såg ut i rutan som gjorde att Sveriges låt försvann i mängden. Att bildproducenten valde att visa hur stor scenen var och hur liten Anna är kunde den svenska delegationen inte göra mycket åt tror jag. Men vem kom på iden med att ställa kören sju kilometer ifrån Anna? Hon såg ju helt övergiven ut. Utan den där närkontakten som vi såg under Mellofestivalen där Anna gick igenom rutan blev det nu istället endast några korta närbilder. Under snabbrepriserna av låtarna kände jag direkt att Sveriges låt kommer sist för klippet från framträdandet var helt intetsägande. För övrigt har jag förstått att Annas låt och Annas röst är något som man antingen älskar eller avskyr. Europa avskydde det tydligen.

Övriga tankar som snurrar i mitt huvud efter semifinal 2:

Schlagermusik från anno 1990 går tydligen hem fortfarande. Blev förfånad över att Danmark gick vidare alltså. Speciellt som den manlige sångaren såg helt skräckslagen ut, trodde ett tag att han skulle svimma.

Israels bidrag har hyllats i pressen vilket jag har haft svårt att förstå. Nu när jag orkade lyssna på hela låten så, visst det är rätt bra, Harel sjunger med känsla. Helt okay att han gick till final men jag har bara så svårt för hebreiska.

Schlagermusik från anno 1990 går tydligen hem fortfarande. Förlåt om jag upprepar mig men blev förvånad över att Irland gick vidare. Eller inte så förvånad när jag såg framförandet igår, kände på mig att folk nog skulle rösta på låten. Jag är inte folk utan tycker att låten är trist.

Efter Schweiz som vanligt usla framträdande acepterar jag respasset för grabben med öronen. Men jag tycker fortfarande att låten är bra.

Turkiets Snow Patrol-lightvarianten gick ju självklart vidare. Med den diasporan går Turkiet alltid vidare även om låten var lite för slätstruken för min smak. Söt sångare i alla fall. (diaspora=landsmän boende utomlands)

Bulgarien åkte ut med sin icke färdigskrivna låt. I grunden en riktigt bra låt om bara Miro skrivit en låttext istället för att oha hela kvällen.

Kampen om kvällens hemskaste bidrag stod mellan Nederländernas äckel-retro-schlagertjosan och Sloveniens vi-blandar-gubbrock-med-österikiskt-joddeltjosan. Det blev ovavgjort och ingen final. Litauens låt var lika usel men får ett plus för glitterkalsongerna - jag har barnslig humor, jag vet.

Rumänien gick som väntat vidare, låten har en bra refräng men saknar något. Cyperns låt gillade jag första gången jag hörde den, andra gången då jag såg videon tyckte jag den var hemsk. Igår lät det bra men var intetsägande. Ukrainas Alyosha var bättre än väntat även om låten inte är så värst bra.

Till sist alla snygga långbenta amazonsångerskor med korta tajta klänningar med släp. Alla gick till final utom Kroatiens tjejer vilket för mig är obegripligt. Kan någon förklara varför? Azerbaijans låt var så där men sångerskan Safura (är namnet en travesti på Shakira?) var kall och tråkig, Armeniens Eva Rivas var charmig men låten tråkig, Georgiens Sopho var tjusig men gapig. Kroatiens bidrag tycker jag var underhållande rakt igenom. Även om jag känner mig som en fet padda när jag ser Feminnemtjejerna. Den kroatiska diasporan är tydligen inte lika stor som den Bosniska vars låt i semifinal 1 verkligen inte borde gått vidare.

På lördag kommer det kännas lite konstigt att inte få hejja på Sverige, men tittar på finalen gör jag. Vilket många inte ska göra enligt en undersökning i någon tidning (kommer inte ihåg vilken). Tror jag inte ett dyft på, det blir miljoner svenska tittare framför tv´n precis som vanligt när de har tjurat färdigt. Själv tänker jag nog hålla tummarna för Portugal, de har ju aldrig varit i närheten av att vinna någonsin men nu så kanske de har sin chans. Och så kniper jag tårna för Greklands sång om lax å nachos (håll öronen öppna så förstår ni nog vad jag menar)!

Inga kommentarer: