lördag 13 februari 2010

Deltävling 2: Sandviken

När jag förhandslyssnade på låtarna till deltävling två i Melodifestivalen i går kväll kändes det som ett mycket ointressantare fält än det första, ja, rent av uruselt. Var då helt säker på att Hanna Lindblad skulle gå direkt till Globen. Tyckte resten av låtarna var trista. Där ser man vad viktigt det visuella är. För nu tycker jag så här ( ska se om jag klarar att skriva efter två glas vin):

1. Manboy - Erik Saade: En ganska bra låt som höjs extra av Eriks utstrålning på scen. Efter hans framträdande gissade jag att han skulle gå direkt till Globen utan att ha sett de andra låtarnas scenshower. Därför att det är mest småtjejer som ringer eller sms-röstar. För en gångs skull har småtjejerna rätt.

2. Hippare Hoppare - Andra Generationen & Dogge: Tja, jag säger så här, det finns andra hippare hoppare....

3. Innan alla ljusen brunnit ut - Anna Maria Espinosa: Låten är så där men jag tycker hon har en gnällig röst. Och nu börjar det bli tjatigt med svarta kläder, svart scen och blå ljussättning.

4. Come And Get Me Now - Highlights & MiSt: Låten röstades fram på webben så jag var säker på att den skulle gå vidare. Men folket fick visst skrämselhicka precis som jag! Den gamla vanliga visan, en bra låt som helt sabboteras av ett katastrofalt framträdande. Highlights är från Norrköping och jag skäms.

5. Sucker For Love - Pauline: Det här var en låt som jag inte orkade lyssna på alls första gången. Men Pauline var ju proffsig. Inte min typ av musik men ett snyggt framträdande.

6. We Can Work It Out - Andreas Johnson: Okej Andreas, jag förlåter ditt felsteg med Carola. När du står där i dina snygga gröna kläder och faktiskt har en bra låt (ingen Glorious dock) så kan jag finna mig i att det är en svart scen med blå ljussättning också. ( Ja, jag är ett Andreas- fan sedan gammalt).

7. Underbart - Kalle Moraeus & Orsa spelmän: Jag gillar folkmusik, felor och nyckelharpor och hela köret. Men tycker inte att Kalle har en bra röst. Rolig gitarr med kurbitsmålning - även om han sjunger om att han har en fiol. Låten kommer säkert ligga hundrafemtioelva veckor på Svensktoppen.

8. Manipulated - Hanna Lindblad: Det här är alltså låten som jag trodde skulle gå direkt till Globen när jag hörde den första gången. En bra danslåt. Men framträdandet var rörigt. Måste vara svårt att dansa, sjunga och hitta kamerorna samtidigt. Hanna är hur proffsig som helst och har bra röst, men det är något som fattas. Min man gillade den väldigt mycket. Undrar varför? Trodde dock att den skulle gå till Andra Chansen.

Sammanfattning: Att Erik Saade (jobbigt efternamn, hur ska det uttalas?) skulle gå direkt var som sagt väntat. Men sedan var det mer öppet. Jag blev ju glad och lättad över att Andreas gick direkt till Globen. Det blev nog Andreas också. Att Kalle och Orsa spelmän gick till Andra Chansen var också väntat. Pauline istället för Hanna blev jag mer förvånad över.
Programledarna har som väntat blivit lite varmare i kläderna, Christine visar var skåpet ska stå! Dolph som kakförsäljare med Amy Diamond som ser ut som tolv men är nitton är kul! När han susar/puttrar iväg på sin Segway väntar jag på fortsättningen!
Känns som det blir en bra final i Globen i alla fall. Men jag börjar undra om lagret av färgade lampor har tagit slut på SVT?

Bonus: För alla er Andreas-fans där ute en Spotifylänk till en rätt ny singel: Escape

4 kommentarer:

Benka sa...

fyfan för denna omgång fyfan!

Cattis sa...

Stackars Benka! Inga porriga tjejer i finalen. Hahahaha.

Mats sa...

Pga alldeles för många glas vin innanför västen & en hetsig politisk debatt så missade jag återigen alltihopa..! Får lita på ditt omdöme ännu en gång..

Cattis sa...

Mats: Politisk diskussion istället för sliskig schlager?!?! Är du helt galen!