fredag 19 februari 2010

Schlaget har börjat

Från dasspapper till schlager-EM är steget inte så långt. Inte i min blogg i alla fall. Nu börjar de övriga deltagarländernas bidrag droppa in så smått. Vill man hänga med i schlager-världen är bloggen Schlagerpinglan en bra början. (Japp, världen är grym, det finns alltid någon annan som gör det bättre en jag.) Hittills har jag hittat två favoriter. Favorit nummer ett är Norges låt My Heart Is Yours som självklart framförs av en söt pojke - Didrik Solli-Tangen:



Norges låt är väl dussinvara, men Didriks utstrålning hjälper den en lång bit på vägen - Norge kanske vinner igen?

Favorit nummer två förvånar mig själv. Det är Schweiz bidrag och jag har gillat det landets låtar de senaste åren. Vilket nästan ingen annan gjort. Men som sagt att jag gillar årets låt, hmmm ja, lyssna och se själva, Il Pleut De L'Or med Michael Von Der Heide:




Enligt min skolfranska betyder låttiteln Det regnar guld, vilket det nog inte kommer göra i ESC, visst är beatet snott från Lena Ph:s Det gör ont och kommentarerna stackars Michael får på Youtube handlar ju väldigt lite om låten utan mer om hans öron. Men jag är charmad och får minnen från sjuttiotalet när en vinnarlåt nästan alltid sjöngs på franska. Ce si bon!

1 kommentar:

Mats sa...

Förstår varför han fått flest kommentarer angående sina öron. De första gångerna var man så fascinerad av dem så man missade låten totalt. Ska höras inte ses! Helt ok dock!
Norges..njaeeej...! Men jag var absolut inget fan av förra årets vinnarbidrag.